Cicak Mana Yang Dikatakan Sunnah Untuk Dibunuh?

Cicak Mana Yang Dikatakan Sunnah Untuk Dibunuh??
﴿﷽﴾
In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful
Muqaddimah

﴿ اِقْرَاۡ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِیۡ خَلَقَ﴾
“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan”
[al-Alaq : 1]

……………………………………………………………………………………

“Inna Alhamdulillah, nahbuduhu wa nasta’inuhu wa nastaghfiruhu, wa na’uzubillah min syururi anfusina wa min sayyi’ati a’malina, man^yahdihillahu falaa mudhillalahu, wa man^yudhil falaa hadiyalah, wa ashadu ‘an~la ilaha illa Allah wahdahu la syarikalah, wa ashadu ‘anna Muhammad  ‘abduhu wa rasuluhu. Amma ba’d.”
“Segala puji hanya milik Allah subhana wata’ala, kami memujiNya dan memohon pertolongan padaNya dan ampunan kepadaNya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri-diri kami dan kejelekan amalan perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petujunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya. Dan barangsiapa Allah sesatkan, tidak ada yang dapat memberi petunjuk kepadanya.
Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan tiada sekutu bagiNya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad  itu hambaNya dan RasulNya.”

Dalam perbincangan pendek kali ini, saya ingin menjelaskan kepada anda yang sering kali membunuh cicak dengan kata “Bunuh cicak itu sunnah.” Saya tidak menolak bahawa bunuh cicak itu sunnah, namun persoalannya “Cicak mana yang harus anda bunuh?”

Dari Abu Hurairah ؓ , dia berkata : Rasulullah  bersabda :

Barangsiapa membunuh wazagh(cicak) dalam pukulan pertama, maka ia memperoleh sekelian kebaikan, barangsiapa membunuhnya dalam pukulan kedua, maka ia memperoleh sekelian kebaikan tetapi di bawah yang pertama. Kemudian kalau dia dapat membunuhnya dalam pukulan ketiga, maka ia memperoleh sekelian kebaikan.”
Dalam riwayat lain disebutkan :
“Barangsiapa yang membunuh wazagh(cicak) pada pukulan pertama, maka dicatatlah untuknya seratus kebaikan dan dalam pukulan kedua kurang dari itu dan dalam pukulan ketiga kurang dari itu.”
[HR Muslim : 2240]

Nanti dulu, jangan anda ambil lestik untuk bunuh cicak sekarang.

Ahli bahasa Arab berkata : arti wazagh(dalam hadis asal arabnya, namun saya tidak sempat mahu menulisnya di sini) ialah sejenis sam abrash(cicak blirik) yang lebih dikenali dengan nama tokek. Jadi bukan cicak yang lazim berada di rumah kita ini. Lihat dalam Riyadhus Salihin. Nah, cubalah anda cari cicak tokek(seperti gambar di atas) ini dan bunuhnya, insha-Allah anda dapat kebaikan. Dan bukannya di rumah anda itu ya. Lihat Riyadhus Salihin. Wallahu alam.

Mengapa Bunuh Cicak Ini?


Dari Ummu Syarik bahawa Rasulullah memerintahnya untuk membunuh cicak dan beliau bersabda:

 
“Cicak itu dahulu pernah meniup api (yang membakar ) Ibrahim.”
[HR Bukhari (3359) dan Muslim (2237)]
Pesanan dari Putera Mujahid Islam…
  • ooo baru tahu…thanx untuk ilmu ini..tapi rasanya tak sampai hati nak bunuh cicak sebesar ini…lagipun cicak ni mahal harganya kalau jual..hehehe…

  • ooo baru tahu…thanx untuk ilmu ini..tapi rasanya tak sampai hati nak bunuh cicak sebesar ini…lagipun cicak ni mahal harganya kalau jual..hehehe…

  • Assalamu'alaikum
    ana ingin bertanya.
    apakah akhi pasti dgn ini?

  • Assalamu'alaikum
    ana ingin bertanya.
    apakah akhi pasti dgn ini?

  • @ Mujahid Islam : Ye, ana pasti. Ana bukak Riyadhus Salihin. Xkn Imam Nawawi nak tipu 🙂

  • @ Mujahid Islam : Ye, ana pasti. Ana bukak Riyadhus Salihin. Xkn Imam Nawawi nak tipu 🙂

  • syukran…baru tau!!

  • syukran…baru tau!!

  • Tanpa Nama

    ko dah buat ijtihad sendiri ni…tp xpe, ijtihad kalo salah pun x jd dosa…cuma aku x setuju ngn tafsiran ko terhadap hadis tu je la….

  • Tanpa Nama

    ko dah buat ijtihad sendiri ni…tp xpe, ijtihad kalo salah pun x jd dosa…cuma aku x setuju ngn tafsiran ko terhadap hadis tu je la….

  • Tanpa Nama

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

  • Tanpa Nama

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

  • Saya bukan berijtihad, tapi ini terdapat dalam Riyadhus Salihin karangan Imam Nawawi. Sy xbrani nak ubah isi2 kandungan hadis masyur ni. Kalau awak tidak percaya, tanyalah ustaz2 atau Ahli Hadis mengenai hadis ini. Saya xbrani nak kata Imam Nawawi tipu kita, kerana kita tahu, beliau imam yang masyur kan? Jika ada kemusykilan, tanyalah ustaz2..moga dapat jawapannya 🙂

  • Saya bukan berijtihad, tapi ini terdapat dalam Riyadhus Salihin karangan Imam Nawawi. Sy xbrani nak ubah isi2 kandungan hadis masyur ni. Kalau awak tidak percaya, tanyalah ustaz2 atau Ahli Hadis mengenai hadis ini. Saya xbrani nak kata Imam Nawawi tipu kita, kerana kita tahu, beliau imam yang masyur kan? Jika ada kemusykilan, tanyalah ustaz2..moga dapat jawapannya 🙂